Municipiile Târgoviște și Pitești, din regiunea de dezvoltare Sud - Muntenia, au fost premiate de Societatea Academică din România pentru gestionarea excelentă a investițiilor făcute, în ultima perioadă, în sistemul educațional.
Daniela Traian, directorul Direcției Dezvoltare și Comunicare din cadrul ADR Sud Muntenia a participat la evenimentul de lansare a Raportului național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipale, organizat în data de 22 iunie 2022, la București.
Societatea Academică din România, în parteneriat cu Asociația Act For Tomorrow și Vellenes Fellesorganisasjon, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021, au lansat, în data de 22 iunie 2022, „Raportul național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipale”, elaborat în cadrul Proiectului „Cetățeni activi pentru servicii publice de calitate la nivel local”.
„Ceea ce s-a întâmplat în municipiul Târgoviște în ultimii ani, în domeniul investițiilor în Educație, este fără precedent în istoria urbei. Reabilitarea, modernizarea și dotarea infrastructurii educaționale au făcut obiectul unei campanii spectaculoase de accesare de fonduri europene și guvernamentale, dublate de un efort consistent de la bugetul local. Am înțeles că datoria de căpătâi a unei administrații responsabile este de a crea facilitățile normale desfășurării unui act educațional de calitate. Am finalizat sau avem în curs de execuție proiecte în toată aria de infrastructură educațională: creșe, grădinițe, școli și licee, finanțate din toate sursele posibile: prin Programul Operațional Regional, prin Programul Național de Dezvoltare Locală sau prin Grupul de Acțiune Locală. Nu a fost o simplă reabilitare, ci, în majoritatea cazurilor, o transformare propriu-zisă față de ceea ce era, înainte, unitatea de învățământ: lucrări de extindere, reabilitare și consolidare, recompartimentări ale corpurilor existente pentru reorganizarea și eficientizarea activității și comunicării în cadrul instituțiilor, amenajarea de cabinete psihologice, medicale și izolatoare, săli de mese, birouri și anexe pentru materiale didactice, săli multifuncționale, vestiare, eficiență energetică, săli de sport și baze sportive moderne”, a declarat primarul municipiului Târgoviște, Cristian Daniel Stan.
Investițiile în infrastructura destinată învățământului antepreșcolar, preșcolar și școlar au reprezentat unul dintre segmentele cele mai consistente de canalizare a fondurilor, pornind de la înțelegerea conceptului că investiția în educație nu va fi niciodată irosită.
„Municipiul Pitești este în topul orașelor din România privind calitatea serviciilor publice în domeniul educației. După Sectorul 2 din București - locul I, Sibiu și Oradea - locul al II-lea, Piteștiul a obținut, alături de Târgoviște, cele mai mari punctaje, clasându-se pe locul al III-lea. În urma acestei cercetări, Primăria Municipiului Pitești s-a clasat pe locul al III-lea la capitolul «educație», municipalitatea piteșteană numărându-se printre câștigătorii care au prezentat, în cadrul evenimentului, exemple de bune practici: din cele 100 de puncte posibile, Sectorul 2 București a obținut 95, Sibiul 93,18 puncte, urmat de Oradea cu 92,50 de puncte, Piteștiul aflându-se pe podium, cu 83,37 de puncte, alături de Târgoviște, cu 80 de puncte”, a menționat primarul municipiului Pitești, Cristian Gentea.
Studiul a fost realizat în perioada septembrie 2021 - mai 2022 și a vizat 47 de UAT-uri (municipii reședință de județ și primăriile de sector din București), printre indicatorii urmăriți aflându-se:
- educația - acordarea și cuantumul burselor pentru elevi, sumele alocate pentru investiții, reparații și consolidări, existența și gradul de dotare a cabinetelor medicale și stomatologice școlare;
- transport public – accesibilitatea teritorială, parc auto, asigurarea subvențiilor și accesului pentru grupurile vulnerabile;
- gestionarea deșeurilor – asigurarea colectării separate pe fracții, îndeplinirea țintelor de reciclare la nivel de municipalitate, implementarea instrumentului „plătește pentru cât arunci”, informarea și educarea cetățenilor.
Utilizând informațiile primite de la Primării în baza Legii 544/2001, privind liberul acces la informații de interes public, precum și informațiile culese de pe site-urile UAT-urilor, dar și informații din presa locală și alte site-uri relevante, au fost centralizate și analizate datele în funcție de indicatorii specifici și au fost desemnați câștigătorii.
Fiecare municipiu a fost punctat și ierarhizat în funcție de indicatori care măsoară calitatea serviciilor publice oferite cetățenilor, în urma analizelor rezultând trei clasamente ale reședințelor de județ, pentru fiecare domeniu în parte.
Pentru mai multe detalii despre „Raportul național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipale”, accesați: https://www.tion.ro/wp-content/uploads/2022/06/6143205RaportdeDiagnoza.pdf